De BAUME.BE Blog

De queeste naar de perfecte scheerbeurt

Alcoholvrij of 100% alcoholvrij?

Alcoholvrij bier bevat 0,5% alcohol

Jeroen belde me gisteren. Hij nam rustig de tijd om me uit te leggen dat men de Alcohol Denat. (zie Test 2) niet kon neutraliseren. Deze stof zit verstopt in een ander ingrediënt dat samengesteld is uit verschillende oliën van natuurlijke extracten. Dilemma! Ofwel claim ‘100% alcoholvrij’ laten vallen, ofwel verzwijgen. Neen ernstig. De alcohol zit gemaskeerd en vertegenwoordigt 0,01% (of was het nu 0,001%?) van de vloeistof.
Wettelijk gezien kan je bijgevolg niet ‘100% alcoholvrij’ claimen. Een expert zou dat kunnen achterhalen en actie ondernemen. Bovendien is het ethisch  natuurlijk erg laakbaar.
Dus… ik laat de ‘100%’ vallen. Ik behoud me wel het recht voor om het ‘alcoholvrij’, of ‘sans alcool’ in het Frans, te blijven noemen. Omdat? Wel, als bierliefhebber valt me op dat men het toch wel erg ruim regelt. Bieren onder de 0,5% zijn volgens Europese regelgeving ‘Alcoholvrij’ . In Nederland is dat met 0,1% zelfs nog strenger. Maar dat is nog altijd minstens 10 maalmeer dan in mijn BAUME.BE.
Conclusie, ik laat de claim ‘100% alcoholvrij’ vallen en behoud ‘alcoholvrij’. En bij deze werp ik mijn idee fixe van me af omdat ik het zelf nu al weken op mezelf test en het werkt. Misschien moet ik in mijn communicatie wel meer focus leggen op andere claims zoals: bevat natuurlijke extracten, zonder parabenen, anti-allergisch of… effectief tegen scheerbrand!

Enkel berichtnavigatie

Plaats een reactie